طراحی گرافیک چیست ؟

طراحی گرافیک یا گرافیک دیزاین چیست. بیایید ابتدا یک تعریف کلی از طراحی داشته باشیم. به طور کلی طراحی گرافیک یک مهارتی است که توسط اشخاص حرفه ای که دراین زمینه فعالیت دارند منجر به خلق مطالب بصری برای ایجاد ارتباط میشود.

 که این امر به وسیله یک سری تکنیک های خاص که میتواند شامل یک تصویر یا حتی یک نوشته خاص که توجه مخاطب را به خود اثر جلب کند تحقق میپذیرد.

طراحی گرافیک یک تجربه کاربری موثر

طراحی گرافیک یک مهارت تاریخی بوده که به زمان مصریان باستان در حدود 17000 سال پیش بر میگرده که در غارها به نقاشی میپرداختند. اما در سال 1920 به اصطلاح طراحی گرافیک درآمده است. طراحی گرافیک به جذلبیت های زیبایی شناختی و بازاریابی مربوط می شود . که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی برای شرکت ها و  ارگان های دولتی به یک امر ضروری تبدیل شده است.

طراحی گرافیک از طریق عکس ، رنگ و حتی یک نوشته می تواند باعث جذب مخاطب می شود . طراحان گرافیک که در زمینه تجربه کاربری فعالیت دارند باید طرح هایی را پیاده سازی کننند تا چه از لحاظ تصویری و فونت قابلیت جذب مخاطب را داشته باشد . که این بدان معناست که شما باید بر روی کاربران خاص خود تمرکز کنید و به دنبال همدلی بیشتر با آنها باشید، در حالی که طراحی های زیبا و جذابی ایجاد می کنید .

زیبایی شناسی باید در خدمت هدفی باشد . در طراحی تجربه کاربری ما هنر را به خاطر هنر خلق نمی کنیم. بنابراین ، طراحان گرافیک باید به طراحی بصری متمایل شوند. وقتی شما یک تجربه کاربری را رقم میزنید باید به نکات ذیل توجه کنید :

  • برای تعامل بیشتر کاربران , معماری اطلاعات طرح های تعاملی خود را در نظر بگیرید .
  • از مهارت های طراحی که دارید برای خلق یک تجربه بصری قوی در کاربران مورد هدف خود استفاده کنید.

 بیایید یک مثالی در این مورد بزنیم تا مفهوم مطلب به خوبی جا بیفتد .

مثلا اگر یک برنامه اپلیکیشن موبایل نتواند نیاز های شما را در ازای چند کلیک ساده انجام دهد طراحان تجربه کاربری در تطبیق طرح گرافیکی با تجربه کاربری شکست میخورند.  دامنه طراحی گرافیک در خلق یک تجربه کاربری  موثر منجر به خلق طرح هایی می شود که در عین زیبایی معنادار و کاربردی هستند.

آقای جان مائدا ، رییس دانشکده طراحی رود آیلند میگویند :

طراحی راه حلی برای یک مشکل است، هنر یک مسئله برای یک مشکل است.

طراحی گرافیک طراحی احساسیست

گرچه در عصر حاضر که به اثر دیجیتال میشناسیم باید از نرم افزارهایی که تعاملی هستند بهره برد ولی طراحی گرافیک هنوز حول محور اصول قدیمی خود پیش می رود. این نکته حائز اهمیت است که از همان نطقه ابتدا باید با کاربران خود هماهنگ شوید . از این رو طراحی گرافیک با طراحی احساسی مطابقت دارد.

به عنوان یک طراح گرافیک شما باید اصول اولیه گرافیک که شامل روانشناسی رنگ ها و اینکه انتخاب درست طرح رنگ چقدر میتواند در طراحی شما موثر باشد . انتخاب رنگ باید نه تنها سازمان (به عنوان مثال، آبی مناسب بانکداری) بلکه انتظارات کاربران را نیز منعکس کند (به عنوان مثال، قرمز برای هشدارها، سبز برای اطلاعیه ها برای ادامه کار).

در طراحی شما ، باید تمام المنت ها و اشیائ موجود در طرح باهم تطابق داشته باشند. طرح شما همچنین باید احساسات کاربران خود را تحریک کند به عنوان مثال مخاطبان خود را به سمت صفحه مورد هدف خود هدایت کنید. طراحان گرافیک به دقت نظارت خواهند کرد که چگونه زیبایی شناسی آثارشان با انتظارات کاربرانشان مطابقت دارد .

طراحان گرافیک قادرند قابلیت استفاده از طرح های خود را در یک تجربه روان با پیش بینی نیازها و طرز فکر کاربران افزایش دهند .

با در نظر گرفتن روانشناسی کاربر، مهم است که بر روی برخی از فاکتور های  طراحی گرافیکی متمرکز بمانید، به عنوان مثال :

  •   تقارن و تعادل (از جمله انواع تقارن)
  • جریان
  • تکرار
  • الگو
  • نسبت طلایی (یعنی نسبت های 1:1.618)
  • قانون یک سوم (یعنی چگونه چشم کاربران چیدمان خوب را تشخیص می دهد)
  •  تایپوگرافی (شامل همه چیز از انتخاب فونت گرفته تا وزن عنوان)
  • فرهنگ مخاطب (در رابطه با استفاده از رنگ – به عنوان مثال، قرمز به عنوان یک هشدار یا، در برخی از فرهنگ های شرقی، نشانه خوش شانسی – و الگوی خواندن: به عنوان مثال، از چپ به راست در فرهنگ های غربی)

به طور کلی ماموریت یک طراح گرافیک نمایش هماهنگ اطلاعات به صورت بصری است. زیبایی و قابلیت استفاده دست به دست هم میدهتد بنابراین ایده های طراحی شما میتوانند ایده های سازمان شما را به صورت کنترل شده به کاربران مورد هدف القا کند .

هنگامی که یک ایده بصری طراحی میکنید به کاربران خود میگویید که دقیقا میدانید که چه چیزی میخواهند نه فقط به خاطر اینکه طرح شما دارای عناصر زیبایی شناختی است بلکه ارزش عناصر بصری کار خود را به کاربران منعکس میکنید.

محتوای که شما  به صورت بصری خلق میکنید به سرعت در مورد سرنوشت طرح شما تصمیم میگیرد ، پس از کوچکترین موضوعی که کاربران شما را ناامید میکند نباید غافل شوید .

14 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *